Конспекты и фрагменты уроков

 Nature around us

Игнатьева Наталья Григорьевна



Класс: 5 класс
Технологии: интерактивная доска, компьютер
Цель урока: формирование обобщенных знаний по теме “Nature around us”

Задачи:
  • Повторить материал по теме;
  • Расширить словарный запас учащихся по теме;
  • Развивать навыки догадки, память;
  • Развивать навыки восприятия иноязычной речи на слух.

Формы работы на уроке: индивидуальная и групповая 
Оборудование урока: интерактивная доска, диски "Английский без скучных правил", "Учите английский"

Ход урока

  1. Начало урока. Орг. момент.
  • Приветствие. Знакомство с темой и целью урока
Our theme is “Nature around us”. We are going to repeat the words and sentences for our theme “Weather”,” Animals”, we are listening about animals and several children are telling us about different seasons.
  • Фонетическая зарядка
Let’s begin our lesson and repeat the words. Учащиеся хором проговаривают за учителем слова по теме «Погода» (по табличкам на доске). Учитель задает вопросы: What season is it now? What is the weather like today? Which is your favourite season? Why? Is your favourite season winter? и т.д.
  1. Основная часть.
  1. Исполнение песни–караоке “Seasons”. Let’s sing our favourite song” Seasons”. спользование интерактивной доски, диск «Английский без скучных правил»).
  2. Словарная работа. (Использование интерактивной доски, диск «Английский без скучных правил»).
Let’s find the words for our theme “Nature”.
Учащиеся находят слова в кроссвордах, по очереди выходя к интерактивной доске.
  1. Обучение монологической речи.
And now let’s listen to our friends. They are going to tell us about different seasons.
Учащиеся рассказывают о временах года. (Используя картинки на интерактивной доске)
  1. Обучение аудированию и выполнение заданий на основе прослушанного текста. Listen and find the correct picture.
(Для выполнения этого задания используется интерактивный диск «Учите Английский».)Учащиеся слушают диктора и выбирают подходящее фото животного или явления природы.
  1. Динамическая пауза
We are very tired. Let’s have a break. Let’s jump as a kangaroo. Let’s swim as a fish. . Let’s fly as a bird. Let’s climb as a monkey. Let’s walk as a bear. Let’s skip as a rabbit.
  1. Обучение письму.
Работа с Печатной тетрадью. Учащиеся подписывают картинки, где изображена различная погода.
And now let’s write a small test.
  1. Обучение говорению и письму. Работа с интерактивной доской.
Let’s remember our animals. There are wild and domestic animals. Учащиеся повторяют вместе с учителем домашних и диких животных.
Фронтальная работа. (Используется презентация в Power Point).
Let’s write the names of these animals and explain why they wild or domestic animals are? Find the odd animal. Explain why? Учащиеся подписывают названия домашних и диких животных на интерактивной доске.
Would you like to have domestic animals?
  1. Обучение грамматики. Степени сравнения прилагательных.
Работа с учебником.(упр.13 с.25 повтор за диктором и упр.14 с.25, упр.22 с.30 отвечаем на вопросы учителя.)
  1. Заключительная часть урока.
  1. Объяснение домашнего задания. Упр.5,6 с.37
  2. Подведение итогов. Выставление оценок. 


My Place 

Выставкина Наталия Николаевна



Класс: 6 класс 
Место занятия в учебном процессе: первый урок нового цикла.
Форма занятия: урок усвоения новых знаний.
Формы и способы применения ИКТ на данном уроке: используются упражнения для интерактивной доски, созданные при помощи программы Notebook на компьютере учителя, задания демонстрируются на интерактивной доске и выполняются учащимися в ходе урока.
Цель урока: по окончании урока учащиеся должны уметь говорить, где находятся предметы мебели, описывать свой дом, комнату.


Задачи:
  • Познакомить учащихся с новой лексикой по теме “My Place”;
  • Развивать умение употреблять лексику в чтении и говорении;
  • Развивать умение аудирования в рамках данной темы;
  • Формировать грамматический навык на материале употребления в речи артиклей a/an, прилагательных some/any с существительными и предлогов места;
Оборудование урока:
  1. Компьютер учителя.
  2. Интерактивная доска.
  3. CD-проигрыватель.
  4. Дидактический раздаточный материал.
  5. УМК “Английский в фокусе” для 6 класса.
Используемые методы обучения: объяснительно-иллюстративный, поисковый, репродуктивный.
Используемые приёмы обучения: показ, объяснение, беседа, аудирование, перевод, сопоставление, работа с текстом, работа с раздаточным материалом.


Ход урока

Описание хода урока можно посмотреть здесь.


Sport and Olympic games
 Булатникова Наталья Геннадьевна
Класс: 7 класс


Задачи урока:
  • тренировать учащихся в употреблении лексики по данной теме;
  • ознакомить учащихся с известными спортсменами;
  • тренировать учащихся в говорении, аудировании, чтении, письме;
  • развивать у учащихся умение использовать на уроке информационно-коммуникативные технологии.
Оснащение урока: компьютер и интерактивная доска Smart Board, поэтапная презентация учителя к уроку (Приложение 1), компьютерные презентации учащихся, раздаточный материал с заданиями, микрофон.

Предварительная подготовка:
Заключительный урок по теме. Домашним заданием на данный урок было – подготовить компьютерную презентацию об одном из известных спортсменов.

Ход урока

I. The beginning of the lesson

a) greeting
b) topic: As you can see, the topic of our lesson is “Sport and Olympic games”.

II. Warm-up

Do you do sport?
What’s your favourite kind of sport?
Have you ever watched the Olympic Games?
Do you know what city was chosen to be the place of the Olympics in the year 2014? (эмблема на интерактивной доске)
Do you know who will open them?
Now I would like you to imagine that today we’re the members of the Olympic Committee and our task is to choose a sportsman, who will open the Olympics in Sochi.

III. Listening

Т: As for me, I’d like to represent you Dennis Rodman, a very famous basketball player. Have a look at his photo (на интерактивной доске). You will listen to the information about him and do exercises on the sheets of paper. There are some unknown words, let’s read them. (слова представлены на интерактивной доске) Now listen to the disc and answer the questions in Ex.1.
Ex.1: Answer the questions
  • How many sisters has he got?
  • Was his childhood happy?
  • When did his life change?
  • What is his nickname?
(Проверка упражнения)
T: Now listen to the information once more and then say if the statements given to you are true or false. Correct the false ones (ex. 2 в распечатках):
  • Dennis Rodman was born in 1965.
  • He was raised by his father.
  • He spent some time unemployed and homeless.
  • He played in NBA.
  • He is also famous for being a rock star.
(Проверка упражнения)
T: Now I’m writing his name on the board and later we’ll vote.

IV. Speaking (монологическая речь)

T:  And what sportsmen would you like to represent? Please, be attentive, we have to choose the only one to open the Olympics in Sochi. Ask questions for some more information.
Учащиеся слушают друг друга, записывают имя спортсмена на доске и задают дополнительные вопросы.
После представления учащимися всех презентаций:
T: Thank you! So we have learnt much about the candidates for Opening the Olympic Games in Sochi. Let’s vote for them. I’m sorry, but Dennis Rodman isn’t going to take part in these Olympics, so there is no need to vote for him. Who is for …, raise your hand. и т.д.  The winner is …! Our congratulations! (Обращаемся к ученику, чья презентация победила, как к самому спортсмену) Are you happy? Can you give an interview to our newspaper? So, the reporter will ask you some questions.

V. Speaking (диалогическая речь) + Writing

T: Listen to their conversation and fill in the form. (Учащимися раздаются таблицы, которые следует заполнить)
“Репортер” с микрофоном берет интервью у победителя. Затем другие “репортеры” берут интервью (по заданию учителя: Imagine, your sportsman is the person, who will open the OG in Sochi.)
The task:
Fill in the form about the sportsman:



Name/ surname
age
Country from
Kind of sport
Happy to open the OG? (yes/no)
Future plans
(Учащиеся слушают выступающих, заполняют таблицу, а затем проводится проверка задания)

VI. Conclusion
  • results of the lesson
  • marks, home task, saying good-bye 

Welcome to Great Britain
Дашкевич Ирина Викторовна
Класс: 5 класс 
Технологии: интерактивная доска, компьютер
Цель урока: формирование обобщенных знаний по теме « The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland» (Geographical Outlook) 

Задачи:
  • Повторить страноведческий материал по теме;
  • Расширить словарный запас учащихся по теме;
  • Развивать навыки догадки, память;
  • Воспитание у учащихся интереса к стране изучаемого языка;
  • Развивать умение работы в группе, толерантность;
  • Развивать навыки восприятия иноязычной речи на слух.
  • воспитание положительного и толерантного отношения к культуре страны изучаемого языка.
Формы работы на уроке: индивидуальная, парная и групповая 
Оборудование урока: презентация Power Point; интерактивная доска 

Ход урока 

I Geeting : Good morning, dear teachers and students, boys and girls! Welcome, our dear
guests! Glad to see you. 

II Warming up: To begin with look at this poem, read it, find and underline all nouns: (слайд #1)
So many countries all over the world,
So many people life-tales told!
Different cities, languages, poems,
Amazing traditions, legends, stories.
We travel East, we travel West
To know so much is best,
If South is warm, North is cold,
We start our trip and off we go!
(Учащиеся выполняют задание на интерактивной доске)
T- What is the key-word? (A trip) Why? So we are going to have a trip to Great Britain. The theme of the lesson “Welcome to Great Britain” (Geographical outlook).
(слайд #2) (Содержит тему урока).
We are going to review the geographical outlook of the UK, to get more facts about it, to practice reading, speaking, listening skills. 

III  Revision: Try to remember everything we have learnt
Задание №1 First of all, name all English-speaking countries. What are they? Where are they? (слайд #3)
Задание №2 Do you know geographical names? How can we use the articles with them? Fill in the articles where necessary and match the definitions (cлайд #4)
(Учащиеся выполняют задание на интерактивной доске ( задание match and drop )) 

Задание №3 What do you know about GB? The official name, its position, its countries. (cлайд #5)
*Name its capitals, people and languages (cлайд #6)
* Tell us about the their geographical position (cлайд #7)
*The population of the countries (cлайд #8)
*The national flag of the UK (cлайд #9) 

IV. Reading and Speaking 

T – You are divided into 2 groups. We are going to read the texts and to get more information about Great Britain. Before reading let’s read new words for understanding. (cлайд # 10)
T- Gr 1- Read your text about the climate and the weather in GB and complete the sentences (закладка с текстом для 1 группы)
T- Gr 2-Read the text about the flowers and match them with the countries. (Закладка с текстом для 2 группы задание match ) 
V. 
 
Group 1- Complete the sentences. ( на закладке предложения для контроля понимания)
1. The climate in Britain is usually described as...(mild, humid and changeable)
2. The English say that they have ... kinds of weather:
3. It often rains so heavily that people say "..." (It rains cats and dogs)
Group 2- Read the text about plants. Match the flowers and the countries. (cлайд # 11 задание на интерактивной доске )
Match the names of the countries with their emblems:
1. England a) shamrock
2. Scotland b) rose
3. Wales c) thistle
4. Northern Ireland d) daffodil
Group 1-2
* Read the sentences and say TRUE or FALSE-
1. The UK is a land of big forests.
2. The animal life is much like that of Europe.
3. 100 kinds of birds live in the UK.
4. Wildlife in the UK is not in danger.
T- You know a lot of information about the UK and the Queen of the country wants to say you some words. Read the sentences in the Reported Speech and tell us what she says. (слайд №12 ) 


VI. Reflexion ( Cлайд № 13 Рефлексия содержания учебного материала. Обсуждение того, что ребята узнали нового и что научились делать. 


Now I know:
• about the UK
• about …
Now I can:
• talk about the UK;
• talk about different countries and their capitals.
* talk about … 


VII. Home task (разноуровневые задания)

    Biographies of famous people

    Окулова Галина Михайловна
    Класс: 8 класс. 
    Учебник: New Millennium English. 
    Unit 4: People who stand out. 
    Lesson 2:Biography”. 
     
    Образовательная цель: научить учащихся составлять биографии знаменитых людей для монологических высказываний. 
    Развивающая цель: развитие навыков работать в паре, группе. 
    Воспитательная цель: формировать стремление быть успешным в жизни. 
     
    Метод: коммуникативный 

    Технология: применение ИКТ 
    Средства обучения: интерактивная доска, раздаточный материал, электронное пособие: «Учите Английский (британский вариант)», электронная презентация «Andrei Mackarevich», аудиозапись песен А.Макаревича. 

    Задачи:
    • активизировать лексический материал по теме; 
    • повторить числительные и даты; Present Perfect, Past Simple Tenses. 
    • практиковать учащихся в нахождении в тексте нужной информации;
    • практиковать учащихся в аудировании, в построении монологических высказываний-биографий.
    Технологическая карта планирования урока !!!
      Ход урока

      1.Организационный момент: приветствие, задачи.
      - Hello, girls and boys! I am glad to see you. Today we shall learn to write and speak biographies of famous people. But before doing it, let’s do some exercises, which help you to do the task.
      2.Фоно-речевая зарядка:
      -First, let’s play a little. It’s a game with numbers.
      1) электронная игра (числа и даты);
      -Read the dates.
      2) отработка: числительные-года, даты (на доске);
      -Listen and repeat the words.
      3) лексические единицы по теме (слова на доске):
      Работа в режиме-TCl; P1-P2(пара); PClT; TP1,P2, P3,
      Star supertrstar celebrity world-famous best-known well-known make a name for one-self /make one’ name as achieve/win fame genius become famous(overnight) brave courageous hero outstanding prodigy
      4) сгруппировать слова и фразы согласно заголовкам в таблице при помощи интерактивной доски и маркера:
      -Group the words and phrases according to the headings in the table.

      Words for famous and successful people
      Phrases for becoming well-knowing
      Words for special behaviour




      3.Презентация биографии Андрея Макаревича:
      1) работа по схеме биографии
      -When we speak about a biography we should speak about:

      Order
      Biography of a famous person
      1
      Why she / he is famous
      He / She (…) is well- known / world famous …because…
      People all over the world know/remember him / her because…
      2
      Dates and birthplace
      He / She was born in…
      3
      Education
      He / She studied in / attended / graduated from / …
      4
      Career
      He / She (has) worked as…
      5
      Personality
      He / She (was / has been) known as a … (features of character and behaviour)
      6
      Achievements
      He / She (has) got … / made… / received… / won…
      He / She (has been / was) awarded…
      His / Her (was / has been) success

      (Дети получают раздаточный материал-таблицы).
      2) аудирование текста: Andrei Makarevich (2 раза) с демонстрацией
      слайдов на доске;
      -Now I want you to present the biography of Andrei Mackarevich. While listening the text and looking the presentation you have to fill the tables with facts from Andrei’s biography.
      3)контроль аудирования:
      -Answer my questions,please.
      -Why is Andrey Mackarevich famous?
      -When was he born? What is his birthplace?
      - What did he want to be in his childhood?
      - What did he graduate from?
      - When did A.M. organize his group?
      - Was his group popular?
      - What is his hobby?
      - Where did he start to work in 1993?
      - What is his guide to success?
      4)составление биографии Андрея Макаревича по схеме (работа в паре);
      -Now write Andrei’s biography according to the table in pairs.
      5)рассказ по таблице:
      -Р1,Р2,Р3,P4,P5,P6;(по цепочке согласно пунктам таблицы)
      -сильный ученик всю биографию.
      4.Музыкальная пауза: попурри песен Андрея Макаревича «Поворот», «Пока горит свеча», «Изменчивый мир», «Перекрёсток семи дорог».
      -Listen to popular songs of the “Time machine” .
      5. Составление биографии Олега Газманова по таблице-презентации (работа в группах).
      1)- Make biography of Oleg Gazmanov (Ex.6,p.66);
      2) контроль говорения
      6. Итоги урока. Рефлексия:
      Do you like the lesson?
      What do you like?
      Do you like to play games at the lesson?
      What song by A. Makarevich do you like?
      What are his songs about?
      Is it dificult to write a biography?
      7. Домашнее задание: создать электронную биографию-презентацию известного человека:Ex.4b p.57.
      -Look at the portraits, choose the person you like and make presentation-biography.


      Приложение

      Задание для аудирования
      Biography.
      Andrei Makarevich was born on 11 December,1953 in Moscow in the family of an architect Vadim Grigoryevich Makarevich and a doctor Nina Markovna Makarevich. In the 50th the Makarevichs lived in an old house in Volhonka. In his childhood Andrei wanted to be a diver, a doctor and a musician. As he says, almost all his dreams have come true, he has tried himself in all what he wanted in his childhood. Andrei graduated from the English school. It helped him in writing and singing English songs. When he was a boy, he attended Nature Club, collected butterflies. From his childhood he went in for diving, fishing, cooking, skiing, travelling, learning wild nature and collecting good books. At school Andrei organized his group “Time machine” and they sang popular songs of the “Beatles” and the “Rolling Stones”. Later they became a rock group.
      In 1970th Andrei entered the Moscow Architecture Institute. He likes drawing, especially graphics. He considers himself more a painter, who likes music, than a musician, who sometimes paints. More than 30 his personal exibitions were held in Exibition Hall in Moscow. It was a real event for the cultural life of Moscow.
      “Time machine” was very popular in 70ths-80ths in our country and even abroad. In 1993 Andrei Makarevich has become the presenter of the popular programme “Smak”, in which he weekly shows his talent in cooking. Andrei Makarevich has got 3 children: Dana (1975), Ivan (1987), Anna (2000). Since 2002 he has successfully been giving concerts with “Orchestra creola tango”. He has made a number of albums and received awards for music. He is very hard-working, talented and motivated. His guide to success is: “Work hard. Lazy people never succeeded”.
      Материал для интерактивной доски
      Biography
      1). 1840 1989 2005
      1941 2000 2007
      1956 1713 1812
      2). January,1 April,15
      February,3 May, 24
      March,8 August,30
      December,11 September,17
      3). Star, superstar, celebrity, world-famous, best-known, well-known, make a name for oneself / make one’s name us, achieve/win fame, genius, become famous (overnight), brave, outstanding, prodigy
      4). Group the words and phrases according to the headings in the table.

      Words for famous and successful people
      Phrases for becoming well-known
      Words for special behaviour




      Order
      Biography of a famous person
      1
      Why she / he is famous
      He / She (…) is well-known / world famous …because…
      People all over the world know/remember him / her because…
      2
      Dates and birthplace
      He / She was born in…
      3
      Education
      He / She studied in / attended / graduated from / …
      4
      Career
      He / She (has) worked as…
      5
      Personality
      He / She (was / has been) known as a … (features of character and behaviour)
      6
      Achievements
      He / She (has) got … / made… / received… / won…
      He / She (has been / was) awarded…
      His / Her (was / has been) success